Friday, November 16, 2007

budak SDAR yang dah berubah

masa balik kepala batas hari tuh, pak non ada kat umah. maklum le, dia ngan wife nya nak g nengok ba'atun punya konsert (hari anugerah taskanya) makanya mak aku le yg kena babysit yang kembar tuh. tetibe, out of the blue, pak non pesan, kalau buleh, sebelum tido baca surah al-mulk. banyak hikmah dia (ada la dia cite kisah2nye tak payah la aku cite in detail). ape yg betul2 memeranjatkan aku ialah..waaaaaa pak non dah berubah...sungguh kagum.

nak tau nape?

aaa.. pak non anak no dua, tp dia la abg sulung aku. masa kecik2 sekolah rendah dia mmg budak bijak, kalau pekse no satu aje (in fact, sume adik beradik aku gitu, aku je tak). then, sbb dia bijak, dia dapat masuk sekolah datuk abdul razak (SDAR), seremban..aku ingat lagi, dulu2 mlm2 g stesyen kete api kat bagan anto pak non a.k.a bang chak untuk balik somban..kira dulu, dia baik lagi la, kalau ada apa apa pun bapak aku mintak pakcik aku wakilkan..(pakcik aku duk ngan arwah atuk nenek aku kat kg, damansara seksyen 17)sebab dia lagi dekat.

tapi, bila dah masuk tingkatan 3,4 n 5..pak non ni nakal sngat2. penah sekali kena tangkap sebb fly g bandar, then, hilang dari asrama, rupa2nya dia g piknik kat port dickson (hari sekolah). penah nyaris2 nak kena gantung sekolah sbb dah banyak kali kena warning tak gunting rambut..duh....dahsyat..last2 spm kantoi. dlm ratus2 budak SDAR batch dia, ada le dua tiga org dapat pangkat dua spm, salah sorg nya dia la..

last2, bapak aku soh dia amek stpm kat sekolah depan umah jek. senang bapak aku nak monitor..nasib baik dia dah sedar, score jugak la dia lam stpm, dpt masuk UKM. rupa2nya kat ukm pun ade gak citenye, kena saman la apa la..haih..pak non pak non..

tp..time changed same goes to pak non, bila dah keje, dia dah matured sket kot..sikit2 berubah. kena pulak first job dia kat prai jek, so dia stay ngan my parents..sket2 mak nasihat2 kan dia, soh dia g masjid la, solat duha la..bagusnya pak non ni..bila dah besar dia jadik mendengar kata sket ..tp ada satu benda yg aku konfiden sampai skang dia tokleh buang..rokok..aku rasa since dia SDAR lagi dia dan merokok.tp dia tak penah merokok depan kitorg, depan mak bapak, depan wife dia, ape lagi depan anak2 dia. kalau dia nak merokok, dia kuar umah g jauh2..mak aku ckp, dia malu ngan diri dia kot, tp nak buang rokok tuh, tak mampu..

n sekarang..mmg dia dah berubah..nakal tuh still ada, tp ok la kan..tak dek la dia terbawak2 perangai masa SDAR dia dulu..nasib baik!

No comments: