Thursday, August 30, 2007

selamat merdeka

kadang kadang aku konfius antara:

1] kenapa org malaysia, yg lahir kat malaysia, membesar kat malaysia tak penah ada rasa patriotik dalam diri dia?

atau

2] adakah aku yg terlalu patriotik?

aku rasa aku tak lah sepatriotik pejuang dolu dolu, but, aku tau ape tu patriotik. ada org ckp ape beza merdeka 50 ke, 15 ke @ 100 ke, it is just a number. but, tidakkah orang nampak perbezaannya. it's like marriage, berapa lama u buleh mempertahankannya dengan pelbagai ujian dan masalah yg datang, ok,fine, aku blom kawen, so tak patutnya aku nak ckp macam ni kan. senang cite macam ni lah, bila kita celebrate besdey, ape yg kita amek kira.????? contoh: aku dah 27, ape yg dah aku achieve? brape harta aku? kalau buat resume, berapa byk experience aku ada.. same goes to kemerdekaan negara. kalau compare ngan negara lain, indonesia, dah merdeka berpuluh2 tahun, but, compare to malaysia apa yg diorg bleh banggakan??? macam palestin, rakyat dia nak g masjid pun susah. tp kita, tak dek masalah pun. senang nak ke sana sini. mmg la ada jugak masalah2nya tapi tidak la sedahsyat tempat lain.

merdeka for me, kita ada apa yg kita patut ada, kita ada negara kita sendiri, dengan peraturan yg kita buat sendiri, bukan keputusan dari org lain.. dan for me, yg lahir selepas merdeka, org2 yg involved dlm dptkan kemerdekaan, directly or indirectly mmg hebat..tak ada galang gantinya..

selamat hari merdeka malaysia. moga kita sama2 dapat kekalkan apa yg kita ada, supaya keamanan dan kemudahan yg di rasa sekarang akan dapat dirasai jugak oleh generasi yang akan dtng. sbb generasi depan adalah tanggungjawab generasi sekarang.

4 comments:

m said...
This comment has been removed by the author.
m said...

we uphold the definition of merdeka and live with the spirit of it. we just don't buy the celebration that certainly syok sendiri.

and patriotism supposedly not be judged by that and that alone.

nizan zakaria said...

hahaha

ada benda yg kita susah nak faham, akan faham bila rasa nak faham.

dan ada benda yg teramat senang nak difaham, tapi kita tetap takkan faham apa yg dah memang kita faham.

dan kadang kadang adalah lebih bagus kalau ada benda yg tak perlu dikatakan dan difahamkan.

dalam hati dapat menilai apa yg difaham....yang penting, jgn main dengan bayang bayang

aniza said...

ya Allah payah nye ayat korang berdua

celebrate kat danau toba pun ok gak yg penting semangat kemerdekaan tuh ada

KITA