Friday, June 15, 2007

jalan waktu pagi

ini adalah cerita masa my journey dr rumah ke lrt station pagi td..dlm kul 630 pagi.

1] masa kat simpang nak kuar umah(nak melintas) aku nampak ada makcik cleaner tgh sapu sampah. makcik ni mmg aku nampak pagi2 la. umur dia dlm 40 an. dia mmg rajin dan cekap. cuma pagi ni ada sorg budak tgh tolong dia.. masa dia sapu, budak tu tarikkan plastik hitam sampah tuh, tolong kutip kan sampah2 besar macam plastik ke kertas ke. n budak pompuan tuh, pakai uniform sekolah. aku rasa dia anak makcik tuh. sekolah keramat depan umah aku tuh. kiranya dia tolong mak dia la. kecik lagi aku rasa lam darjah 3 macam tu kot.. rajin kan budak tuh? sanggup tolong mak dia walau pun dah dgn uniform sekolah. tak semua org nak buat benda mcam dia buat tuh..semata2 nak carik rezeki kan kan?

2] lepas tuh.. depan aku ada sorg pakcik baru balik jemaah dari masjid. bersih sgt aku tgk muka dia. dia jln lambat sgt..instead of potong dia, aku ikut jek dia dari belakang. kuatnya dia, jln terbongkok2 pun masih buleh kuar subuh2 untuk jemaah kat masjid. pagi jumaat pulak tuh..besarkan pahala dia??? aku yg sihat terlompat2 ni pun tak penah kuat mcm dia. yg buat aku ingat sgt dia sebab dia pakai minyak athar seribu bunga..hahahha sama la dengan my bapak yg akan pakai seribu bunga tuh tiap kali nak ke masjid.. iskh, teringat pulak kat my bapak...

3] masa sampai lrt.. org tak berapa ramai. so, aku berdiri la kat fav spot aku..untuk pintu yg 2nd...tempat lain kosong lagi..tetibe ade la sorg makcik indon ni leh menyempit2 depan aku..alahai....seluas2 paltform tu nape la yg kat aku jugak ko nak nyempit..sebab tak nak marah2 aku pun beralah la kan... bila train dtg berebut2 la makcik tuh macam train tuh tak nak bagi org naik.. dlm train.. yg lapang tuh..dia sungguh2 nak menyelit kat cermin depan walhal kat situh mmg dah ada sorg akak tuh berdiri.. eh eh makcik ni mmg makcik menyempit la aku rasa.. duh...

ape yg aku nak ckp ialah.. ketiga2 benda ni semua nya berkait dgn sifat kita kan? ada yg baik dan ada yg buruk.. it is up to us samada nak terus2 dengan sikap buruk kita dan buat org keliling tak senang atau kita berusaha untuk jadi kan satu sifat baik tuh sebagai satu tabiat.. betul?

1 comment:

afidalina said...

huhu.. yeps.. bila melihat dgn mata hati, kita dpt pengajarannya..thumbs up nizan!