Friday, September 15, 2006

bersyukurlah

salam..

away from office for 2 days. mjadi usher utk closing ceremony peringkat kebangsaan. such a great xperienced being there. blaja pasal protokol n lots more. plus mengenali background org lain yg jauh berbeza dari diri sendiri.

first, masa kawad akhir.. ketua nya adalah di bawah pemerhatian polis. di tangkap kat umah dia masa tengah high dengan pil kuda.. muda sgt2 tp dah terjebak dengan macam2 benda. ada pulak yg full time job dia along. bukan along kecik2 tapi along besar yg ada area dia sendiri.. kira melawan je la kerja nya. tp dia habiskan jgak training. bukan semuanya teruk sementelah ini bukanlah program pemulihan akhlak, tp program ni adalah pembentukan jati diri dan akhlak. yg mendapat wira terbaik adalah kacukan bidayuh n british. sanggup tangguh study kat lim kok wing semata2 terlalu seronok dpt kawan2 yg macam2 background. sanggup belajar bahasa melayu sebab dia mmg tak tahu langsung BM, last2 bahasa org asli pun dia tau...dia dah syg malaysia walau pun besar kat iraq, UK and US..yg wirawati nye pulak anak jati situ.. tak dek ape yg special cuma bila org kampung tepuk sambil berdiri bila biodata dia org baca.. '..u make us proud lah...' kata pakcik sorg nih dalam telor nogorinya... dem kiut! sikit sebanyak dia musti bangga.. org kampung pun bangga...

lama lama aku pun terpikir, luar sana ada mcm2 org dgn macam2 cerita. .. sekurg2nya aku patut bersyukur sebab hidup aku teratur walau pun sekarang nyawanya bagai dah dihujung hidung tp aku dah diberikan yg terbaik.. if i'm failed, itu masalah aku sendiri..aku yg tak buat betul2. tp budak2 nih.. mungkin ada faktor lain yg diorg jadi macam tuh.. mungkin kesempitan hidup, kena usaha sendiri utk cari makan.. mungkin mak ayah terlalu sebok, tak perati segala nya terpengarauh ngan kawan2..bila menengokkan muka mak bapak yg datang semalam.. besarnya harapan diorg, berharap moga2 anak2 diorg nih, bila balik esok, berubah, tak melawan.. boleh fikir dan menjadi matang, tahu apa itu tanggung jawab..

mmmm.. maka tidak sia-sia lah kerja ini. beruntunglah aku dapat menabur bakti pada tempat yg sewajarnya(eh! betul ke aku tabur bakti?) tak la.. sekurg2nya walau pun keje ni tak glamor macam org lain tp impactnya besar bg aku. at least, i contribute something untuk pembentukkan somebody... harap2 aku dapat belajar dari kisah hidup org lain dan kisah hidup aku untuk tiga tahun kebelakangan ini..

No comments: