Friday, October 24, 2008

enuf!

awal awal dulu my unit ada 5 org
seorg officer (me)
dan 4 org kerani.

lepas tuh dec last year
one of my staf promoted to ketua kerani and transfered to other unit
so, tinggal 3

then, early this year
post ketua kerani telah diwujudkan dlm my unit but, dgn syarat kerani akan ada 3 org shaja. fine..tak de masalah (dlm hati aku berkata)
lagipun yg dpt post ketua kerani tuh one of my staf jugak
tp, disebabkan yg dpt ketua kerani tuh my staf jugak, so my kerani tinggal 2 org sahaja.

bila HR buat interview baru, untuk ganti my staf
my 'upper level' telah mengambil org itu dan diletakkan di satu unit baru. yg bertanggungjawab untuk menjaga claim org2 besar yg-tah-hapa-hapa-diorg-nih-mengampu
maka, aku short one staf. b*bilah!

so, there goes..aku ada seorg ketua kerani dan 2 org kerani

nak dijadikan cerita, seorg kerani aku nih asyik MIA
kalau tak EL, sure MC
memula dia kata dia ada migrain..dah lama lama nih dia kata dia ada darah tinggi pulak
kalau hilang tuh bukan sehari, kekdg sampai direct seminggu tak datang
ape jenis manusia pun aku tatau
fine..aku paham dia kata dia sakit, but, sampai bila dia sakit yg membuatkan org lain pulak bole sakit tanggung keje dia

lagi satu dia nih mmg banyak kes. dari dulu lagi dia nih dah buat perangai. MC< MIA< EL nih mmg dah lama dia buat. pernah previous officer bertumbuk dengan dia bila jumpa dia duk meniaga buah. padahal dia kata dia tgh migrain
pada aku jadahnya org sinih nak percaya lagi ko migrain ke ape ke, kalau ko dah penah tipu org

bygkan kerja yg sepatutnya dibuat oleh 3 org, kena delegate kat dua org. bila sorg lagi selalu tak dtg, konfem la yg sorg nih kena buat. yang menambahkan risau aku ialah yg sorg nih pulak mengandung, terpaksa pegi bank pagi2, panjat van sana sini sebab nak bank in check semua bagai. buatnya akak kerani aku tuh terberanak ke, tak ke jenuh aku nak menjawab ngan laki dia

yg aku geram mamat yg selalu MIA nih, kata sakit, tak bole tido lah ape lah, takbley angkat kepala la, tp bini duk beranak jugak. haih...sakit hati aku
dan yang aku sakit hati, bila dia tak datang, dalam pukul 2 ptg mcm tuh, baru nak sms aku bgtau mc la, EL la apa la..sakit hati tau!

dan semlm for the first time ever aku jawab sms dia yg aku harap dia paham..
aku ckp,

"sampai bila nak mc? sampai bila org lain nak buat kerja kamu? tolong pk pasal org lain jugak boleh. org lain pun ada masa tak sihat, nak jugak apply cuti untuk famili. jgn beban kan org lain"

dia bole jawab

"saya tau saya dah susahkan ramai org. hanya Allah sahaja yang boleh membalas jasa. saya akan sentisa doakan yg terbaik untuk org yg dah byk tolong saya"

aku tau aku mmg bukan org yg baik. dan bila aku dah marah, tolong la jgn main2 atau guna2 nama Allah, doa dengan aku, mmg silap banyak dan akan buat aku bertambah marah. so, aku jawab balik

"takpe, takpayah nak sibuk2 doakan untuk org lain. doakan untuk diri sendiri lagi baik. saya dah letih nak dengar maaf2 nih. macam nih lah. tolong buat keputusan. jagan bebankan org2 lain. saya dah malu nak jawab ngan org keliling"

amek. sebeanrnya aku nak jawab mcm nih

'lu berenti je bole tak? gua nak carik org lain. kecik2 takmau mampos, dah beso menyusahkan org!'

tp, aku rasa aku baik lagi dan aku kenangkan anak bini dia yg aku tatau bulan nih dia nak bg makan apa sebab dah kena cuti tanpa gaji. SHAIT!!!

4 comments:

mama aqeelah said...

hiyeee!! kalo aku le zan, dh berbakul mamat tu kene tahan makian dan carutan yg kuar dr mulut aku!!!xpe, ko sound direct je mamat tu.."mcm nilah ye..saya ingat nak amik staf baru jek..pekata awak anta cepat surat letak jwtn? senang sket keje saya nak buat permohonan pertambahan staf ni" amacam okey x jwpn tu? :p

nizan zakaria said...

a-haaa..
mmg itu le pun ape yg aku nak jawab tp my 'upper level' is soooo generous, sungguh sayang sama ini org since dia adalah lelaki (gender bias)
kalau aku reply camtuh, harus aku menjadik batu..
silap silap, aku yg resign.
muahahhahah

Ku Murni Ku Izhar said...

aku ada idea! tp mcm boleh merosakkan periuk nasi org ckit ler kan! mcm cari pasai ckit la! tp sblm buat ang kena keras & keringkan hati ckit! mmg susah ckit nak buat tp slalunya mcm nie kbykn company buat kalau ada staff yg mcm nie! nak tau?! berminat?! nanti aku arrange consultation session utk ang! kawan punya pasal, no charges at all! FOC! adoi...!! dok bawak anasir jahat plak aku nie...!!

nizan zakaria said...

muhahhaha
baguih...sgt tang nak tolong tuh
la nih, aku tak kira dah periuk ka apa ka
yg aku tau, keja setel, tak semak perut n kepala aku.