Thursday, October 16, 2008

aku lah hero hindustan itu, kalah dulu, menang last2

hikhikhik

1] penah tak cakap sorang sorang? semalam sampai datuk keramat pukul 650 petang, dalam keadaan hujan lebat dan kilat sabung menyabung. sungguh la bertawakkal dalam jalan balik ke rumah. gelap pulak tuh. macam dah malam. being seorang yang penakut, saya pun berkata katalah seorang diri untuk memberanikan diri. rupa rupanya ada orang kat belakang terdengar. tersenyum sorang sorang mamat tu.. takpe takpe, hari raya, kena maaf kan semua orang.

2] ada vacancy untuk post Pegawai Kewangan dan Akaun dekat unit sebelah (unit yang selalu tak puas hati ngan saya and the other way around). ada orang sungguh sungguh suruh saya apply sebab dia kata schemenya lebih tinggi (gaji lagi tinggi of course). but, dengan penuh helah, saya tolak. bukan tolak rezeki, bukan jugak menjadi bodoh, tapi keje kat situ tak berkembang. hanya monitor payment thru sistem in daily basis. takde kena prepare apa apa akaun. cuma report je. takmo lah. dah la orang orang nya semuanya veteran yang sudah amat susah untuk di handle. maklum la orang lamaaaaaa. plus, tiada lagi connection dengan bankers bankers yang sometimes really make my day.

3] beberapa hari lepas someone kata saya adalah orang yang susah untuk di layan. hah! memang la. dah lamaaaa dah tahu, dan dah lamaaaaa jugak diberitahu dan dah banyakkkkk kali memberitahu. and excuse me, saya pun tak hadap layanan dari orang lain dan tak mintak pun di layan. full stop.

4] beberapa malam lepas, buat kali kedua nya saya menonton 'the pursuit of happyness'. dan buat sekelian kalinya saya menumpang bahagia kala dia berlari lari dan melompat keluar masa dia dapat jadi agent kat dean witter tuh. and of course rasa seronok masa

'knock.knock.'
'who's there?'
' no body..'
'no body who?'
' .... '
' no body who?'
'... '
' hahahha..ok i got u..'

kiut kan.. believe me. kadang kadang hidup akan jadi dull kalau semua benda yang kita nak kita dapat dengan mudah. for example, masa belajar, dapat scholar, lepas belajar dah ade keje (tak yah interview), bila dah keje, tak payah bayar loan, gaji maha banyak. best ke macam tuh?

atau nak macam nih. keje sandaran 2 bulan, intern 6 bulan, kontrak 3 tahun, sambilan 6 bulan. dapat permanent tapi bukan dalam scheme yang sepatutnya. gaji, alhamdulillahh..cukup cukup untuk bayar loan yang satu perlima dari gaji bulanan, sewa rumah, bla bla bla. owh..untuk dapat kan pelbagai post di atas, interview dah berkali kali. applications? tak terkira. tapi takpe. have faith. walau tak dapat macam org lain, but the knowledge that count. ilmu tentang dunia, tentang orang orang dan tentang kenal diri sendiri.

satu hari, my happyness will come. i will jumping for joy...

3 comments:

mama aqeelah said...

finally, kawan aku sorg ni berfikiran positif!! i likeee.. :)

nizan zakaria said...

dah tua yin.
kena la pandai jaga diri sendiri..
sampai bila nak jadi budak budak kan?

mama aqeelah said...

tuhan tu kan maha adil..tiap kesabaran ko pasti ade balasannye..bersabarlah syg..