Tuesday, January 16, 2007

6 yang pertama

nih nak buat azam
nak tulis kesah hidup sendiri
supaya nanti2 bila baca balik, buleh ingat kisah lama

so untuk entry nih, nak cite kan kisah 6 tahun yang pertama dalam hidup
aku lahir sebagai seorg budak pompuan dalam family aku
nak kata family susah, tak.. sebab bapak aku keje gomen. walau pun bukan pegawai beso, tp cukup untuk membahagiakan kami sekeluarga.

aku anak yg ke lima..atas aku ada sorg kakak yang jarak usia berbeza 4 tahun.
so, korg buleh la imagine perbezaan umur aku ngan akak dan abg2 aku yang lain
4 tahun yang pertama, of course aku tak bley nak cite.. sebab tak paham ape2

bila dah nak masuk lima tahun, ada satu benda yang aku ingat sampai hari nih
mayb itulah masanya kebluran aku di tarik, dan menyedarkan aku yang aku nih hidup.. dan akan berdepan dengan macam2 benda, kisah, ujian dan dugaan yang aku tak pernah langsung terfikir..

benda tuh jadi pada satu malam bila aku ikut mak aku g pasar malam. kebetulan mak beli barang kat gerai kawan lama dia kat umah lama.. skali mak aku cakap ' dah lima.. ini lah yang bongsu..' heheheh aku anak bongsu masa tuh.. best tau, dah lima tahun, mak aku manja kan aku je.. sbb akak2 n abg2 sume dah sekolah..so mak aku leh la pay full attention kat aku sorang..

mmmm lupa nak bgtau, kalau nak tau, aku lah satu2nya anak mak yang lahir kat umah yang skarang kitorg duduk. kat kepala batas. walau pun dalam surat beranak aku tak tulis specifically tempat lahir kepala batas, tp aku tau.. aku la yg paling bertuah.. org lain lahir kat tempat lain..

but.. kebahagian menjadi anak bongsu tidak lah hingga ke akhirnya. bila dlm bulan dec, aku dapat adik.. waaaaa sedey la.. aku tak tau pun mak aku pregnant.. sebab aku mcm dah konfident, akulah si bongsu yg comel dan yang akan dimanja2..hahahahah. evil! tapi takpe since adik aku lelaki, i'm still pompuan bongsu..;)

but, my brother nih ada problem masa lahir.. tau tak yang penyakit hati yg selalu serang baby2 tuh.. hah my brother sakit tuh la..sian dia.. lahir2 je masuk inkubator, berhari2.. lampu biru.. dah dua hari baru leh tgk my adik, tp still tak bley tgk muka dia sebab mata dia kena tutup takut rosak kena lampu biru.. kecik je tgk dia msa tuh.. masa tuh dah tau aku sayang adik aku nih..disebabkan adik aku nih sakit, aku ingat lagi.. ada satu malam tuh, aku kena balik kg (notice> kg aku kat damansara) berdua je ngan bapak aku.. aku tak paham kenapa. rupa-rupanya adik aku dah kena transfer dari hospital besar penang, ke hospital besar kuala lumpur untuk operation...masa nih, aku faham, bapak aku sayang sgt2 kat adik aku yg sorg nih..

ok..bila dah umur 6 tahun, masuk tabika. bapak kerja, mak kena jaga adik so, ada sorg pakcik nih, bapak mintak dia ngantar n mengambik aku dari tadika..naik basikal tua.. plantar dia besar.. leh bersila atas tuh..

tadika aku nih yg lenggang je.. tak payah bawak ape2.. spjg tadika.. kira aku antara yang paling bijak la kat tadika tuh..bygkan.. aku org pertama yang buleh baca. aku ingat bila ada satu sukan antara tadika.. aku wakil tadika aku dlm acara cr barang, tp kalau nak tau brg ape yg nak kena cari, kena amik satu kertas yang bertulis benda tuh.. aku sepenuh hati lari.. and dapat kertas tulis 'ka-sut'... aku cari kasut, tp kat longgok brg tu tak dek pun kasut.. last2 ada sorg pakcik nih, hulurkan kasut dia ke aku.. hehehheh. rupa2nya mmg tak dek pun kasut kat situ.. jahat tau, diorg sabotaj aku.. tp takpe, dpt jugak hadiah..dapat container besar, mak aku buat bekas simpan gula...

ada satu gambar kenangan aku kat tadika tp skang dah tak tau kat mana. gambar aku tgh mewarna ngan best fren aku.. tp yg best nye.. gamba tu lah satu2nya bukti yg tunjuk aku muka aku blum ada tahi lalat kat atas mulut..mase tuh blum ada kot...kiut..ngan uniform kemeja warna kuning, sluar warna coklat.

masa tadika nih la aku kenal mee sanggul. tau tak? mee kering warna kuning.. sebelum masak kena rendam dulu...goreng letak daging, tauhu, tauge.. dll. mmg enjoy hidup aku utk 6 tahun yang pertama.. seronok. tak fikir ape ape pun.. main main main dan main...

kalau lah buleh terus menerus jadi mcm tuh kan best.. tp, tak jugak, kalau tak besar, tak merasa ujian.. tak tau perngai org.. mcm2 aku akan miss..

ok lah.. nnt cite benda lain.. mayb cerita spjg sekolah rendah.better pen off

1 comment:

Anonymous said...

syahdunye bila tau rupe2nye bintik itam sebijik atas mulut ko tu bknlah tetiba ade sedari azali lagi..hehehehhe..xpe, bintik itam tu x bersalah beb! :)